Wednesday, December 16, 2009

Filmbolag

Jag har faktiskt försökt vara laglig. Ett riktigt jävla uppriktigt försök har jag gjort att bara titta på lagliga filmer och serier. Och förutsättningarna är ju de bästa: Massor av on demand-tjänster på nätet. Tillgång till Voddler. En liten dator kopplad till tv:n. Kiosk i närheten. Inte SÅ långt till SF:s Bergakungen. Inspelningsbar digitalbox.

Men att köra lagligt är ju HELT JÄVLA HANDIKAPPAT. Allvarligt talat. Helt jävla oanvändbart. Känns som att vara tillbaka på 80-talet eller nåt.

Ett par extra steg för att betala för filmen, det kan jag förstå.

* Onlinehyrtjänsterna är helt jävla invalida med sina DRM-skydd och strular HELA tiden.

* När DESSUTOM utbudet är handikappat bortom all rimlighet så är det faktiskt inte rimligt att ta lika mycket betalt som de gör i kiosken runt hörnet.

* Att sitta och vänta på att en film eller en tv-serie jag vill se ska ta sig hela vägen över Atlanten till Sverige är det bästa jag vet.

* Om jag ska betala pengar för att köpa en film så vill jag ju naturligtvis ha så bra bild som möjligt, alltså Blu-Ray. Då får man förstås vänta extra länge och hoppas att filmen öht släppts till det. Sen så är ju mitt PS3 importerat från USA så då måste jag googla för att se om filmen är regionsfri, vilket de flesta inte är. Eller så kan jag förstås köpa filmer från USA, vilket ironiskt nog ofta inte är dyrare än att köpa dem här. Om inte filmerna råkar hamna i tullen förstås, då blir det helt plötsligt svindyrt. Och så kommer ju inte filmerna funka om jag får för mig att skaffa en svensk blu-ray-spelare.

* Sen när man köpt filmen så får man lida igenom sjuttioelva trailers och en massa antipirat-propaganda (Hallå, jag har ju precis KÖPT FILMEN FÖR HELVETE)

* Spela in filmer på digitalboxen är också kul. Med textning som täcker lite av bilden. Och en siffra i hörnet. Och reklampauser. Och bortklippta eftertexter. Och ibland bortklippta intron. Surround kan man glömma och bildkvaliteten är piss. Och när programmen inte börjar/slutar på rätt tid så att man missar några minuter i början eller i slutet. Absolut bäst är det när man är helt taggad för att se nån film man spelar in, börjar titta, och inser att bilden är letterboxad. Och pillarboxad. Samtidigt. Det, gott folk, innebär att filmen som är i 16:9-format, som jag tittar på på min 16:9-TV, är förminskad och visas med en STOR svart ram runt bilden. Och med undertexter som täcker en del av den lilla lilla bilden...

* Sen har vi ju den där med miljön också. Plastskivor i plastomslag som fraktas kors och tvärs är faktiskt inte alls optimalt.


Det är fan inte värt besväret att vara laglig.

No comments: