Friday, May 22, 2009

Västtrafik

Nu ska vi se om jag fattat det här nya, smidigare, systemet.



Det blå Västtrafikkortet kan nu laddas med pengar och inte bara tidsperioder. Skitenkelt, bara bara att hålla upp kortet mot kortläsaren. Om man inte ska åka flera zoner förstås, då ska man trycka på knappen "+" på kortläsaren (om inte en av zonerna råkar innefattas av en tidsperiod man också har på kortet, då ska man trycka på "T" istället), sedan visa kortet. Och så får man förstås inte glömma att visa kortet för kortläsaren igen för att checka ut innan man kliver av bussen så att det inte ska dras pengar för en resa till Alingsås. Knapparna V, S, Å, K och ? är bara där för syns skull och är inget att bry sig om.

Vad kostar det då, att åka från t ex Mölndal till Göteborg? 25 kronor och 10 öre. Jämnt och bra.

Alltså vad i helvete? Både New York och Melbourne har enklare system, och jag har ALDRIG (om jag inte glömt nån tunnelbana nånstans) varit med om att man måste checka ut när man åkt klart. Men jag kanske bara har missat nåt? (Upplys mig gärna.) Vad är det som gör att det ska vara så förbannat krångligt att resa i Göteborg?

No comments: