Saturday, May 16, 2009

Grattis!

Summering av ESC 2009:

Bra: Norges seger (grattis, kjempegrejt!)

Bra: Jurysystemet (nästan inga kompisröster!)

Bra: Rätt låt vann, och flera bra låtar hamnade HÖGT upp

Dåligt: En del bra låtar hamnade inte riktigt lika högt upp (jag tror jag måste försöka lära mig att alla inte tycker som jag...)

Dåligt: De svenska kommentatorerna (blev lite tråkigt i längden att höra vilket land som har en låtskrivare vars morbror är svensk, osv)

Dåligt: Ryssland i allmänhet, och...

Dåligt: ...Tatu speciellt


Sverige kom på precis den plats vi förtjänade - "nånstans långt ner".


Bara att räkna ner då till nästa års melodifestival! Om åtta månader är det dags för alla svenskar att maniskt bänka sig framför tv-apparaterna i sex jävla veckor för att se femtioelva deltävlingar från Skövde, Piteå, Grums och Helsingborg och naturligtvis alltid i den enda svenska stad stor nog att ha en arena (tydligen), för att titta på 32 nya usla bidrag som Krister Björkman har valt ut, som alla är skrivna av Ingela Pling Forsman, Fredrik Kjempe eller den där "G:sson"-killen, där hälften är märkliga folkmelodier som bara är där för den konstruerade mångfalden, och där den andra hälften framförs av kända svenska artister från 80-talet i desperata försök att göra comeback, där vi svenskar sedan kan försöka välja ut det som är minst mediokert i ett helt trasigt röstnings/jurysystem som absolut ingen begriper sig på, det enda folk kan göra är att rösta på nummren som ploppar upp i rutan och hoppas på det bästa. Sen skickar vi skiten som vi (eller vår jury) valde till Norge och är som vanligt helt övertygade att vi kommer vinna och blir lika förkrossade varje gång vi kommer på 39:e plats.


Bu! (källa www.svt.se)

Kära vänner: Jag tycker att svenska melodifestivalen suger. Får se om jag har glömt det till nästa år...

No comments: