Friday, May 15, 2009

Jag ska minsann rösta

Ja, det ska jag.

På vad?

Piratpartiet.

Jag tycker inte att upphovsrätt är något dåligt, jag tycker att artister/skivbolag ska få tjäna pengar även på mediaförsäljning och inte vara tvungna att ha evenemang och konserter som enda inkomstkälla, och jag tycker inte att "gamla avsnitt av Simpsons borde vara gratis".

Däremot tycker jag skivbolagens försäljningsmodell borde avskaffas omedelbart. Många håller med mig och piratkopierar istället, men inte skivbolagen, för att istället för att ta fram nya alternativ som är bättre än piratkopiering (inte svårt, se Spotify), så satsar bolagen uppenbarligen hellre på att lobba med regeringar för att få till lagstiftning som tryggt kan ta tillbaka mediaindustrierna till 1989 (fast lite värre, för DRM fanns inte 1989). Och vad ryker på köpet?


Till minne av det svenska privatlivet

Det, privatkopieringsersättning, HADOPI, IPRED, DRM, regionskodningar, den pinsamma Piratbay-rättegången, FRA-lagen, det faktum att åtminstone hälften av ovanstående på något sätt drabbar även de som vill vara lagliga, och det faktum att uppenbarligen allt ovanstående stöds av majoriteten av de större politiska partierna gör att min röst hamnar på Piratpartiet. Även om jag bara stöder hälften av PPs politik så är det bättre än inget...



Det parti jag allra minst kan tänka mig att rösta på i något val alls är Miljöpartiet. Dels för att jag inte förstår hur man kan vara emot kärnkraft och dels för att om man ska heta "Miljöpartiet" så tycker jag inte man ska ägna sig åt höger/vänster-frågor.

3 comments:

osovega said...

Själv har jag lite smått spanat på Libertas, http://www.libertas.eu/sverige. Ett borgligt parti som står för ett transparent EU där offentlighetesprincipen efterlevs. Frihandel inom EU. Ett EU som inte detaljstyr medlemdsländernas nationella politik och regler. De är m.a.o. kritiska till det EU som idag blir allt tydligare.

Angående övervakning och personlig frihet säger de:

"Libertas Sveriges syn på dessa frågor är att både kulturproducenters rätt till ersättning för sitt arbete och internetanvändares rätt till internettillgång och rättssäkerhet skall respekteras. Det är orimligt att avskaffa patentsystemet, eftersom man då riskerar en situation där staten måste gå in och utveckla nya teknologier. Exempelvis har läkemedelsföretag ett vinstintresse, och om man kringskär detta försvåras utvecklingen av nya läkemedel. Kulturproducenter bör likaså få en skälig ersättning för det arbete de utför - precis som alla andra yrkeskategorier.

Samtidigt tror vi inte att debatten i första hand handlar om fildelning av upphovsrättsskyddat material. Debatten om internetintegritet handlar snarare om medborgerliga rättigheter, och hur dessa luckras upp i och med det övervakningssamhälle som hotar att byggas upp. Vi lever i ett informationssamhälle, och internettillgång är helt nödvändig för att kunna delta i den offentliga debatten. Yttrandefriheten kan endast garanteras om människor har möjlighet att uttala och publicera sina åsikter. Att stänga av någon från internet är att inskränka den personens yttrandefrihet, och det är fullständigt oacceptabelt. Likaså är tanken att man skall kunna reglera och filtrera internet oroväckande - en sådan strävan är ett kännetecken för diktaturer, inte demokratier.

Libertas Sveriges inställning är således att både upphovsrätten och medborgarnas rättigheter skall respekteras - det måste till en balansgång där värnandet av det ena inte går ut över det andra. Libertas Sverige är å andra sidan skeptiska till att EU skall kunna gå in och bestämma vilka lagar som medlemsstaterna kan genomdriva i sina egna länder. Vi anser att sådana verktyg i EU:s händer öppnar för missbruk. Om medlemsstaterna vill genomdriva lagar i stil med FRA och Hadopi så skall de ha möjligheten till det - förslagsvis genom att man folkomröstar om saken, på samma sätt som man bör folkomrösta om Lissabon-fördraget."

http://blogs.libertas.eu/sverige/

osovega said...

Samtidigt är Libertas små i Sverige och lär inte bli inröstade i samband med EU-valet

Jan said...

Jo, de verkar ju vettiga men som du säger känns det lite bortkastat att rösta på dem tyvärr =/