Sunday, March 27, 2011

Fråga Jan

Intressant fråga från Elli:
Jag skulle vilja veta dina åsikter i det här med slutförvaring och om du tycker det är svårt att försöka förvara någon rätt farligt på en skyddad plats i 100 000 år.

Jan svarar:
Javisst är det en nackdel, men utvecklingen går ju framåt, de nyaste reaktorerna lämnar avfall som bara är farligt i några hundra år (1000 är den högsta siffran jag sett), och inte 100 000.

Dessutom är det väl bra att känna till att efter "bara" 1000 år är dagens avfall så pass ofarligt att man måste äta eller dricka det för att bli skadad av det, övriga 100 000 år är för att förhindra just det. Sen kan man ju alltid hoppas att man i framtiden finurlar ut något sätt att göra avfall ofarligt snabbare :)

Kärnkraft är inte perfekt, men tyvärr är det det bästa vi har idag hur man än vrider och vänder på det. Vind- och solkraft är ju iofs renare och jag gillar dem, men de enorma mängder man skulle behöva bygga gör dem inte ekonomiskt hållbart och skulle också ge miljöpåverkan - man skulle liksom vara tvungen att bygga sisådär 3500 vindkraftverk (lägsta siffran jag hittade) eller kvadratMIL av solpaneler för att byta ut kärnkraften.

(Nu är mina källor Google och flera år gamla trådar på diskussionsforum, rätta mig gärna om jag har fel! :D)

3 comments:

elli said...

Tackarr!
Jag har ju egentligen ingen aning om något men om det är 1 000 år vi snackar om så är det betydligt bättre än 100 000 men ändå så lång tid.
Finnarna håller på och bygger sina slutförvaringsställen i Onkalo i berget liksom. Hur ska man formulera en förbjudet-skylt så att folk förstår hur farligt det är i 1 000 år?
Det är så galet lång tid om man tänker på att vår tideräkning startade för 2 000 år sedan och att USA knappt ens funnits i 230 år.
Men å andra sidan så är det ju sjukt effektivt.
Men å tredje sidan vet man aldrig vad en terrorist med en 747:a kan hitta på.
Gaaah!
Jag är så kluven!

Jan said...

Det var så lite så :)

En varningsskylt som funkar i 1000 år är nog inget större problem. Liksom, vi kan läsa hieroglyfer, och dom är 3000 år :)

Dessutom, jämför detta med de enorma sopberg som vi bokstavligen gräver ner, helt osorterat med massor av livsfarliga kemikalier som bildas. Hur säkra kommer dessa soptippar vara att komma i kontakt med om 1000 år?

De nya kraftverken byggs ju till och med för att klara flygkrascher, men som Simon skriver i en kommentar till det förra inlägget så finns det effektivare och säkrare sätt att orsaka enorm skada med ett 747 än att krascha in det i ett kärnkraftverk.

Lägg din energi (no pun intended :D) på att oroa dig för kolkraft istället - som i praktiken är det som skulle ersätta kärnkraften om vi skulle avskaffa det...

elli said...

Eller så bara lägger jag energin på något av mina andra i-landsproblem.
Har ju några på lager. =)