Monday, March 14, 2011

PS.

"OJ TITTA VAD FARLIGT DET ÄR MED KÄRNKRAFT" - Aftonbladet, Metro osv

Låt oss vända på det: Vi har här ett relativt gammalt kärnkraftverk av en typ som inte längre byggs. Det har drabbats av det kanske värsta ett kärnkraftverk kan utsättas för.

Och det enda som händer är att folk utsätt för strålning som, om man vistas i den under lång tid, inte är mycket värre än ett par magnetröntgen.

Deep Water Horizon har varit en betydligt större katastrof ur miljösynpunkt än vad Fukushima kommer vara.

(Läser man om Chernobyl och alla steg som orsakade den katastrofen så inser man snabbt att inget någorlunda modernt kraftverk ens kan komma i närheten av att orsaka något liknande. Jag tror kärnkraft behöver re-brandas...)

2 comments:

Simon said...

Exakt! Jag hörde på radion ( tror jag ) att nyare typer av kärnkraftverk testas för bland annat flygattacker, och de flesta kraftverken skulle klara av att man kraschar ett mindre flygplan i dem. Men, säger medierna med stråk av domedag i rösten, det finns inget kärnkraftverk som än klarar av att man flyger in ett större passagerarplan i dem, typ boeing 747...
Visst, men vill man orsaka förödelse med ett 747 så finns det för det första faktiskt värre ställen än ett kärnkraftverk att krascha in det i, och om det är en sån krasch som krävs så känner i alla fall jag mig rätt så lugn i nuläget.

elli said...

Jag skulle vilja veta dina åsikter i det här med slutförvaring och om du tycker det är svårt att försöka förvara någon rätt farligt på en skyddad plats i 100 000 år.