Sunday, August 9, 2009

Oj hjälp, vad ska hända med min nationella identitet? Stoppa invandringen!

"Stater med flera relativt starka kulturer inom sig har vidare tenderat att utvecklas på sådant sätt att kulturerna utblandats, och de ursprungliga kulturernas egna identiteter har sålunda utplånats. Sverigedemokraterna slår fast att det säkraste sättet att, med beaktande av respekten för mänskliga rättigheter, skydda mångfalden av kulturer är att göra det i nationalstatens form så långt det är möjligt."

// Ur Sverigedemokraternas principprogram.

Ha ha ha.

För det första: Kulturer är inte statiska, de har alltid och kommer alltid låna de populäraste bitarna från varandra och de föråldrade och ointressanta bitarna försvinner. Holländare tog med jultomte-traditionen till USA, Coca-Cola gjorde en synnerligen lyckad julkampanj och skapade den moderna tjocka rödklädda "ho ho ho"-tomten, som sen tog sig hit och har idag bytt ut vår sura gråklädde hustomte man skulle lämna gröt till i farstun... och jag har då aldrig hört nån klaga?


För det andra: Det är väl ganska uppenbart att det som haft störst påverkan på den "svenska kulturen" är just den amerikanska kulturen, och inte någon "massinvandring", och personligen känner jag då inte att min "nationella identitet" är den allra minsta negativt påverkad av varken USA eller några invandrare eller nån annan främmande kultur. Någon som inte håller med?


Ja ja, jag vet. Det är inga SD-röstare som tror detta heller. De vill inte ha fler muslimer till Forshaga, Molkom eller Storträsk*, och det är det som partiet säger mellan raderna.


Jag mår illa.


Fotnot, appropå jul: Jul är från början inte en kristen helgtid. Det romerska helgonet Liberius fastställde datum för juldagen till den 25 december år 354, detta för att underlätta ersättandet av de okristna och hedniska traditioner som redan hölls på detta datum. (Svenska Wikipedia om "Jul")

* Jag svär, jag hittade på Storträsk, hade ingen aning om att det faktiskt fanns.

3 comments:

Stefan said...

När blev moskeer dom populäraste bitarna ? När har svenskarna någonsin lånat moskeer, ritualslakt eller arabisk muskik ?
Den amrikanska kulruren ligger närmare än den arabiska. Det är och den kultur svenskarna har valt att ta till sig. Den amrikanska kulturen tillhör den västerländska kulturen och har sin grund i samma kultursvär som den svenska nämligen den västerländska. Svenskarna har aldrig blivit tillfrågade om dom vill ha den muslimska invandringen.Du kanske vill leva i ett land med muslims majoritet men andra vill kanske inte det.

Jan said...

(Jag svarar på denna kommentar i ett eget inlägg)

Anonymous said...

hihi.. jag har inte läst ditt svar än (läser nämligen din blogg nerifrån och upp.. ) hoppas hoppas hoppas du anmärker på "amrikanska". /malin