Friday, August 14, 2009

Magnus Uggla

I utbyte mot Sonys musikkatalog, sålde Spotify 6% av sina aktier till Sony för en struntsumma.

Ett tag senare är Magnus Uggla bitter för att han inte får några pengar på Spotify:

"När jag fick den första avräkningen från Spotify och det visade sig att jag under det första halvåret tjänat lika mycket på sex månader som en halvdan gatumusikant drar in på en dag ... Sony har reat ut sina upphovsmän. Slumpat bort all musik, inklusive min. ... Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music och kommer därför att lyfta alla mina låtar från Spotify i väntan på en hederlig nättjänst."


Bah. Jag citerar en av kommentarerna istället för att skriva något själv:

"1. Som du själv säger är det Sony's fel för att de eventuellt har reat ut dig och inte Spotify's.
2. Eller så är det bara så att du och andra mainstreamartister nu får det lilla ni är värda egentligen eftersom Spotify beräknar EXAKT hur mycket ni spelas, och ger er därför inte samma STIM-pengar som förr, som beräknades på en uppskattning/schablon av spelningar där endast mainstream artister var med i beräkningarna.

Välkommen till sanningen om hur uppskattad du egentligen (inte) är Magnus Uggla."