Sunday, May 4, 2008

Jag hatar Word

Alltså, jag skriver en uppsats. Att skriva saker är det enda man kan använda Word till, och det är ju i stort sett det enda som finns på marknaden, så man tycker ju det borde vara rätt bra.

Jag satt med Word 2003 i morse, men fick nästan vredesutbrott över hur vansinnigt svårt det ska vara, att bara sätta en bild där man vill ha den. Man tycker ju, att det borde vara en ganska vanlig operation, att kladda ihop en bild, och sen göra en liten bildtext till den. Och det går ju fint, men att sen få bilden att hamna där man vill, att få bildtexten att hänga ihop med bilden, och att få detta att fortsätta vara som det ska när man ändrar lite någon annanstans i dokumentet, är ju helt jävla stört omöjligt.

Jag installerade till och med Office 2007, vilket ju är ett ganska stort risktagande med tanke på hur lätt det kan vara att få Microsoft produkter att fungera emellanåt. Efter några timmar har jag ett fungerande Word. Hur funkar det då att få mina bilder rätt? Inte ett dugg jävla bättre. Ingen som helst jävla logik. Bildtext och bild hoppar hit och dit utan nåt som helst jävla mål i livet.

Fy fan.

Det tog mig längre tid än det tog att skriva det här inlägget att få det så här bra, och då är det fan så bra som jag lyckas få det. Egentligen vill jag ju förstås att bilden ska tillhöra det efterföljande stycket och att sidan ska brytas om inte de får plats tillsammans.

Och att inte bildtexten ska hamna under sidnummret.

Eller utanför sidmariginalen.

Jag hatar Word.



PS, klaga inte på min engelska, det är inte färdigt detta vet ni. Jag har fullt upp med bilderna...

No comments: