Wednesday, July 4, 2007

Oj då


"Proctor & Gamble, vad kan de tänkas pyssla med, egentligen?" tänkte jag och tog reda på det.

De är inte mindre än företaget bakom Always, Ariel, Braun, Duracell, Gilette, Head & Sholders, Hugo Boss, Max Factor, Olay, Oral-B, Pampers, Pantene, Pringles, Wash & Go, Wella, och en jävla massa andra märken (hela listan).


Hmm... GB Glace är ju svenskt. Hur kommer det sig att hela resten av Europas länder också har glassföretag med exakt samma logga som GB Glace, och med exakt samma glassar, men under olika namn? Jo för GB Glace och alla systerföretag ägs av Unilever. Som också råkar äga Axe, Becel/Flora, Dove, Findus, Finesse, Knorr, Lipton, Pepsodent, Rexona, Sun... och 400 andra märken.


Och Nestlé tål ju också att nämnas, minsann. Visserligen lite mindre diskreta med sitt varumärke (Nescafé, Nestea, Nesquik, etc) men samtidigt ligger de bakom After Eight, Hemglass, Kit Kat, Lion, Mövenpick, Smarties, Åhusglass, med flera. Och här har vi Evil Storföretag i sitt esse:
Since the late 1970s, Nestlé has attracted much criticism for its baby milk marketing policies in developing countries. This has centered on its apparent recommendations for nursing mothers to switch to its infant formula milk products, leading to the alleged deaths of 15 babies each year as a result of formula being mixed with contaminated water. Nestlé allegedly has violated the widely agreed-upon International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes.


In early 2005, Nestlé Purina sold thousands of tons of contaminated animal feed in Venezuela. /.../ Over 500 dogs, cats, birds and cattle died.


In August 2004 a Greenpeace test found genetically modified organisms in Chinese Nesquik.


In April 2004, a Forbes article reported on Nestlé's use of forced labour in the production of their chocolate. The International Labor Organisation, part of the UN, estimates that 284,000 child labourers work on cocoa farms in West Africa, mainly in the Ivory Coast.


Den stora frågan nu, är om det är jag som är kommunist utan att veta om det eller inte.

No comments: