Thursday, May 17, 2007

Austinens

Jag plockade upp min skokartong med "gratis-souvenirer" från Australien, dvs, biljetter, broschyrer och kvitton från alla ställen vi var till, bott på, etc, och bläddrade igenom för å välja ut ett gäng till ett litet "projekt" att få upp nånting på mina väggar. Det blev ingenting med det (blandade broschyrer är inte så snygga trots allt), men en sak som verkligen slog mig:

Vi hann med en hel del ändå, på det där halvåret...

Sen täntke jag lite och kom fram till detta: Jag har varit hemma i nästan 5 månader. Jag var i Australien bara lite längre än så, 5 ½ månad.

Under tiden i Australien hann jag/vi med att se 3 av de 5 största städerna, halva östkusten, stora barriärrevet, tropiska öar, alla australienska djur utom platypusen (för fan), ödemarken, en konstigt berg mitt i ödemarken, varit på spökmusikal slash middag med snopphumor på scenen, vandrat i berg, tagit tusentals foton, supit skallen av mig som batman, supit skallen av mig på hästrace, suppit skallen av mig på stranden, supit skallen av mig på bal, supit skallen av mig i "hawaii-kläder", supit skallen av mig till minst 5 olika kortspel, supit på latino-fest, supit skallen av mig med totalt främmande människor, haft öroninflammation, gått till skoldoktorn och fått penicellin, haft en stalker, varit på en låtsas-farm och i en låtsasguldgrävarstad, gått i djupa gruvor, klättrat i torn, sett opera-huset, sett konstiga jordpelare mitt i vattnet, flugit helihopter, flugit flygplan -hmmm- minst nio gånger, råkat ha sönder en stor fönsterruta, åkt 12-timmarståg, hoppat fallskärm, lärt mig poker (till sist), spelat Uno minst 100 gånger, sett en version av filmen "Munich" avsedd för blinda människor, sett skräckfilm med folk som applåderat och hurrat varje gång tjejen i våt t-shirt lyckas springa undan, befunnit mig i Melbourne 10 ggr längre än jag sammanlagt varit i någon annan stad större än Karlstad, bränt mig i solen alldeles för många gånger, druckit minst 8 liter vin, fått ett nytt smeknamn, spillt apelsinjuice+vin i kameran, tappat smaken totalt för den svenska cidern jag druckit sen jag var 18, varit olyckligt kär, matat emuer, spenderat över 70 000:-, försökt gå hela vägen till centrum mitt i natten för att köpa alkohol - vi kom 1 km av 7, och tekniskt sett kom vi inte ens ut ur skolområdet, suttit i baksätet vid 3 väldigt lindriga trafikolyckor, svettats i mängder, sett bio i 3D, vandrat i parker, sett ödlor i duschen... och så vidare, och så vidare... och till och med skolan var relativt rolig.


Och vad har jag hunnit med under nästan lika lång tid sen jag kom hem till sverige?

Flyttat två gånger, intagit alkoholhaltyg dryck cirka fem gånger, och, eeeh, hmm, nu ska vi se, hmmm, spelat ganska mycket tv-spel, tittat ganska mycket på tv, pluggat en hel del och jobbat en hel del, och tjatat ihjäl allt och alla jag känner om hur mycket bättre allt är i Australien och hur Sverige är sämst. Har läst två kurser som var totalt jättetråkiga, och precis innan Italien/Grekland så har jag tre tentor (de sista två är t.o.m. på samma dag). Att kurserna är totalt superjätteväldigt tråkiga är ju bara helt perfekt.

Jaja, livet kanske kräver att man inte alltid har roligt, men det här är ju lite väl motpoligt för att vara vettigt. SKRÄLL att man saknar Australien lite grand när man hade så förbannat roligt där... Sydeuropa om mindre än en månad är ljuset i tunneln, längta längta! =D

PS. Det är inte bara jag som längtar tillbaka som en tok, jag lovar. Jag skulle nog vilja påstå att jag inte ens är värst faktiskt...

1 comment:

osovega said...

oj...
jag kommer inte i nærheten av en sådan lång lista, trots mina nio månader hær. jag kom inte ens till skidbacken... jag får verkligen skærpa mig de tre sista!