Det finns en liten sak som jag blir påmind om ibland som får mig att hata hela världen lite grand i smyg.
Så här var det under 80- och 90-talet (NTSC = TV-standarden i USA och Japan, PAL = TV-standarden i Europa):
Castlevania, PAL vs NTSC:
Mega Man, PAL vs NTSC:
Så, de flesta av oss europeer var lyckligt ovetande om att spelen som såldes här gick VÄLDIGT mycket långsammare (17,5% för att vara exakt) och "ihoptryckt" bild. Och nej, det är inget fel på PAL, det är bättre än NTSC, det handlar bara om att spelen först gjordes för NTSC och speltillverkarna var för lata för att anpassa spelen ordentligt för PAL. Vissa tillverkare hade heder nog att rätta till hastigheten i spelen, andra rättade bara till farten på musiken men lät spelet fortsätta gå lika långsamt.
Det fantastiska är ju, att det inte slutade på den där gamla goda tiden. Till och med till PS2 finns det gott om spel som släpps i slowmotionversioner i Europa, och det är inte bara usla speltillverkare: Final Fantasy X är ett sådant spel.
Idagens HD-tider (PAL och NTSC är i stort sett dött i och med bland annat HDMI) är problemet äntligen borta, men när man köper gamla klassiker från t ex Wiis Virtual Console är det fortfarande slowmotionversionerna som säljs.
Bojkott!
Tuesday, February 23, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment