Monday, January 25, 2010

Bekännelser

(i ingen som helst ordning)

Jag undviker filmer med eller av scientologer (Tom Cruise, John Travolta, Jason Lee, m fl. Will Smith är inte scientolog men skänker pengar till dem.)

Jag avskyr att slänga saker som fungerar. Jag säljer typ allt elektroniskt jag inte behöver längre, även om jag bara får en ynka krona för det.

Jag källsorterar helt maniskt.

Jag köper inte "högenergi"-lampor eller engångsbatterier alls (om man inte måste).

Jag jämför strömförbrukning när jag köper teknikprylar.

Jag undviker att köpa filmer och musik på plastskivor (DVD och Bluray är de sista plastformat i historien. Om några år är det streaming och nerladdning som gäller och DVD-filmerna kommer vara ungefär lika heta som VHS-band.)

Jag undviker att pirat-a filmer och musik (är de inte värda att betala för är de inte värda att se).

En gång gick jag på shoppingspree på Steam och köpte alla spel som fanns där som jag någon piratkopierat och spelat igenom.

Jag är socialliberal.

Jag undviker att köpa saker som marknadsförs med irriterande reklam. (Så, inga Maltesers för mig inte.)

Jag har slutat använda Adblock - om alla använde Adblock skulle sidorna jag besöker inte kunna finnas. Jag använder Flashblock istället, för har sidorna Flash-baserad reklam får de tamejfan skylla sig själva. Flash är nämligen ren och skär ondska.

Jag donerar pengar till välgörenhet varje månad, inte tillräckligt mycket dock.

Jag försöker att bara handla ekologiskt, krav-märkt, undvika saker med onödig förpackning, och så vidare. (Brutalt inkonsekvent dock, att nånting är krav-märkt betyder ju t ex inte alls att det är bra för miljön.)

No comments: