Thursday, November 4, 2010

Att vara laglig (ja, jag tjatar)

Jag vill titta på en amerikansk tv-serie.

Lagliga alternativ:
* Flytta till USA
* TV: Måste vänta ~9 månader tills någon svensk kanal börjar visa den, skaffa just den kanalen (med bindningstid på minst 12 månader). Jag måste passa en tid alternativt spela in den.
* DVD: Måste vänta ~13 månader. Tvingas se på en anti-pirat-varning på 4 språk mellan varje avsnitt. Jag kan se avsnitt när jag vill men bara på en DVD-spelare och jag blir beroende av en plastskiva som tar naturtillgångar att tillverka, koldioxidutsläpp att transportera från nån fabrik i Kina till affären i Sverige och som tar plats i min lilla, lilla lägenhet.
HD-kvalitet är omöjligt på alla lagliga sätt som går i Sverige.

Olagligliga alternativ:
* "Illegal fildelning": Kan börja se på TV-serien om två timmar, i HD-kvalitet om jag vill, på TV:n eller på telefonen under nästa tågresa om jag vill, och spara den så länge jag vill och se på den när som helst i framtiden utan begränsningar.

DÄRFÖR piratkopierar folk!