Tuesday, September 1, 2009

Sämsttrafik

Jag har ju bloggat lite om hur sämst Västtrafiks nya system är.

Idag läste jag i ComputerSweden hur mycket det kostat.

435 miljoner kronor.

Det är ganska nära en halv miljard kronor.

Det är väldigt mycket pengar.

Men det är klart, om man vill ha världens krångligaste biljettsystem så kostar det väl på.

Till er som inte åker kollektivt i Göteborg: Kortläsarna har ett gäng knappar, satta i ingen som helst ordning, och finurligt märkta ungefär så här (minns inte ordningen dock):

+ K Å S V T ?

...och man använder dem ungefär så här:

"...en förälder med två barn ska åka spårvagn från Göteborg till Mölndal: Först plusknappen, ett tryck på V-knappen, två på S-knappen och sedan K. Checka in. När resan är slut får man inte glömma att checka ut."

Varför, varför, varför, varför står det V istället för Vuxen och K istället för Klar, om det nu är det de står för? Vad fan står S för? Vad gör frågetecknet? Varför måste jag trycka på antigen T eller + beroende på vilken zon jag ska åka till, och hur vet jag vilken knapp som gäller för vilken zon?

Jag orkar bara inte. Jag köper SMS-biljetter när jag inte råkar ha periodladdning.

Kära Västtrafik, det här systemet är ONÖDIGT KRÅNGLIGT!

3 comments:

Anonymous said...

S = snorunge /Malin

Simon said...

Bästa busstrafiken här på SWE
ni är alla en människoras utav sämsta kvalité.
En stackars pojke i tårar, i sin brors gamla kläder
lämnad att dö i vårt iskalla väder
som ni glatt ger en böter med era självbelåtna flin
åttahundra spänn! Era jävla svin!
Kontrollanter och lapplisor, jag hoppas ni försvinner
bakom era ryggar vajar handens längsta finger.
Erat jobb är så trist så att tiden står stilla
hoppas lönen är kass och att frun luktar illa.
Man mår illa och får kväljningar av att se er på stan
hoppas att ni får magsjuka och fula barn.
Ni ska pissa i motvind och stryk ska ni ha
jag hoppas att ni inte får någon tårta på eran födelsedá.
Ni är värdelösa kreatur som är svårt att hata mer
barnen i Afrika tycker synd om er.
Ingen tycker om er, inte ens era föräldrar.
Må Västtrafik brinna i helvetets eldar!
Ha det gött, hej.

Jan said...

Ja, nästan!